“Jobb három napig élelem nélkül, mint egy napig tea nélkül.” (ősi kínai mondás)
Vajon létezik még egy olyan étel vagy ital, melynek annyi jótékony hatása van mint a zöld teának? A kínaiak már ősidők óta tisztában vannak a zöld tea csodálatos hatásaival – használták fejfájás, és depresszió gyógyítására is. Egyes tudósok szerint már több, mint 4000 éve használják a zöld teát Ázsiában.
Számtalan tudományos kutatás igazolta a zöld tea rendszeres fogyasztásával járó pozitív egészségi hatásokat. 1994-ben például a National Cancer Institute (Nemzeti Rák Intézet) egy kiadványában leírta, hogy a zöld tea hatásos a rák megelőzésében is.
Epidemiologiai kísérletekkel igazolták, hogy a rendszeres zöld tea fogyasztás a kínai nőkben és férfiakban 60%-kal csökkentette a rák kialakulásának kockázatát. A Purdue Egyetem kutatói pedig nemrégiben arra a megállapításra jutottak, hogy a zöld tea gátolja a rákos sejtek növekedését. Továbbá igazolt, hogy a rendszeres zöld tea fogyasztás csökkenti a koleszterinszintet, és segít helyreállítani a jó- (HDL) és a rossz koleszterin (LDL) arányát.
Összefoglalva tehát, a zöld tea a következő betegségeknél hatásos:
• Rák
• Krónikus gyulladásos artritisz
• Magas koleszterinszint
• Kardiovaszkuláris betegségek
• Gyulladás
• Immunbetegségek
Mitől olyan különleges a zöld tea?
A zöld tea titka abban rejlik, hogy igen gazdag katekin-polifenolokban, különösen epigallokatekin-gallátban (EGCG). Az EGCG egy erőteljes antioxidáns anyag: amellett, hogy gátolja a rákos sejtek növekedését, anélkül képes megölni azokat, hogy károsítaná az egészséges szöveteket. Hatásosnak bizonyult továbbá az LDL koleszterinszint csökkentésében, és az abnormális véralvadékok kialakulásának megakadályozásában. Az utóbbinak különösen nagy jelentősége van a trombózisnál, hiszen a legtöbb esetben ez az oka a szívrohamoknak és az agyvérzéseknek.
Jogosan merül fel bennünk a kérdés, hogy miért nincsenek a többi kínai teának olyan pozitív hatásai mint a zöld teának? Hiszen a zöld, az oolong, és a fekete tea is mind a camellia sinensis növény leveleiből készülnek. A zöld tea azonban feldolgozási módjától olyan különleges. A zöld tea leveleket gőzölik, így a bennük lévő EGCG nem oxidálódik. Ezzel ellentétben, a fekete- és az oolong tealeveleket fermentált levelekből készítik, így a bennük lévő EGCG más anyagokká alakul, melyek közel nem olyan hatékonyak a betegségek megelőzésében és leküzdésében, mint az EGCG.
Egyéb előnyök
A legújabb kutatások szerint a zöld tea elősegítheti a fogyást is. 1999-ben az American Journal of Clinical Nutrition (Amerikai Klinikai Táplálkozás Folyóirata) közzétett egy svájci, genovai egyetemen végzett tanulmány eredményeit, melyek azt mutatták, hogy azok, akik koffeint és zöld teát is fogyasztottak diétájuk alatt több kalóriát égettek el, mint azok, akik csak koffeint és placebót kaptak.
A zöld tea még a fogak romlását is meg tudja akadályozni! Mint ahogy baktériumölő tulajdonsága által képes megakadályozni az ételmérgezést, úgy képes arra is, hogy megölje azokat a baktériumokat, melyek a fogkőképződést okozzák.
És nem utolsósorban, bőrünkre is pozitívan hat ez a csodás növény.
Kapcsolódó termékek:
Vannak mellékhatásai?
Csak egyetlen egy káros mellékhatásáról tudunk a zöld teának, és ez az inszomnia, vagyis álmatlanság. Ez is csak akkor jelentkezik, ha túl nagy mennyiségben fogyasztjuk, hiszen ez a tea is tartalmaz koffeint. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy míg 2,3 dl zöld tea mindössze 30-60 mg koffeint tartalmaz, ugyanennyi kávé akár 100 mg koffeint is tartalmazhat.
Fogyasszuk tehát nyugodtan, akár napi kávénk helyett is, hiszen számtalan kellemes ízben kapható, de az esti órákban már érdemes elkerülni.
Kapcsolódó termékek: