A válasz: igen! Az utóbbi években különösen nagy figyelmet kapott e tekintetben a D-vitamin, és számtalan kutatást végeztek annak érdekében, hogy a címben szereplő kérdés kijelentés lehessen. Az eddig alulbecsült jelentőségű D-vitamin most reflektorfénybe került: nem csak a hangulatunkat képes ugyanis javítani, hanem segít megelőzni a rák kialakulását is, és javítja fizikai teljesítményünket.
D mint D-vitamin - és D, mint diéta
A kutatások során az is kiderül e csodás vitaminról, hogy hatással van fogyási sikereinkre. Minél magasabb vérünkben a D-vitamin szintje, annál valószínűbb, hogy sikeresek leszünk fogyókúrázáskor. Ezt az Endocrine Society 91. éves találkozóján bemutatott egyik prezentáció is bizonyítja, mely szerint azok a férfiak és nők nagyobb mértékű fogyást tapasztaltak diétázáskor, akik magasabb D-vitamin szinttel rendelkeztek, mint olyan társaik, akik szervezetében csak csekély mértékben volt fellelhető ez a vitamin.
Egy másik kutatás alkalmával 38 elhízott beteget vizsgáltak. Megmérték vérük D-vitaminszintjét a 11 hetes diéta kezdete előtt és után. A 11 hetes kúra alatt a páciensek 750 kalóriával kevesebbet fogyasztottak, mint amire szükségük lett volna ahhoz, hogy testsúlyukat megtartsák. Ez már önmagában elegendő kellett volna legyen ahhoz, hogy meginduljon a fogyás. Ám a kutatók azt tapasztalták, hogy azok, akik magasabb D-vitamin szinttel rendelkeztek többet fogytak, mint alacsonyabb D-vitaminszinttel rendelkező társaik. A D-vitaminszint minden 1 nanogrammal történő megemelésével a résztvevők 2-3 kg-mal többet fogytak! A kutatás összefoglalójában végül azt olvashattuk, hogy a vér D-vitaminszintje képes megjósolni a fogyás mértékét. Így kijelenthetjük, hogy a D-vitaminnalk kulcsszerepe van a fogyásban és a zsíranyagcserében.
Nem ez volt az első alkalom, hogy a D-vitamint direkt kapcsolatba hozták a fogyással. A cukorbetegségről már régóta kiderült például, hogy inkább azokat érinti, akik alacsonyabb D-vitaminszinttel rendelkeznek. Ennek kapcsán az Emergency Medical News egyik tanulmánya rávilágított, hogy a D-vitamin utólag történő bevitelével az inzulinérzékenység javítható a cukorbetegeknél. És mint tudjuk, inzulinérzékenységünk mutatja meg azt, hogy szervezetünk mennyire hatékonyan képes a szénhidrátokat feldolgozni, és emiatt van az is, hogy az inzulinra nem érzékeny emberek hajlamosabbak a cukorbetegségre és az elhízásra.
Hogyan juttassuk szervezetünkbe?
Akármilyen vitaminról van szó, a legjobb, ha természetes formájában juttatjuk szervezetünkbe. A D-vitamintermeléshez testünknek napfényre van szüksége. Már napi 10-15 perc szabadban töltött idő elegendő ahhoz, hogy testünk előállíthassa a megfelelő mennyiséget. Ha azonban hidegebb és felhős idő van, és ezt ráadásul heteken át kell elviselnünk, akkor nyugodtan nyúlhatunk táplálékkiegészítők után:
A mai napig nem dokumentáltak a D-vitamin szedéséből adódó súlyos mellékhatásokat vagy egyéb káros következményeket. És sajnos a kutatások eddig azt mutatják, hogy legtöbbünknek nincs elegendő D-vitamin a szervezetében. Ha szeretnénk kideríteni, mi magunk hogyan állunk, kérjünk háziorvosunktól egy vérvizsgálatot, mely kimutatja vérünkben a D-vitaminszintet.
A táplálékkiegészítők teljesen biztonságosak, mivel általában nagyjából 400 mg D-vitamint juttatnak szervezetünkbe, míg egy 10-15 perces napsütésben való séta alkalmával testünk akár 2000 mg D-vitamint is előállíthat. Így biztosak lehetünk benne, hogy a D-vitamintartalmú kapszulákkal nem válthatunk ki túladagolást.
Az teljesen világossá vált, hogy az alacsony D-vitaminszint sikertelen fogyáshoz, vagy elhízáshoz is vezethet. Mi lehet a hátránya, ha kipróbáljuk, ránk milyen hatással lesz a D-vitamin? Semmi...
Ügyfélszolgálatunk
munkanapokon: 09.00-19.00
szombaton:10.00-15.00
fogadja hívását.